Seg dag

Den här dagen har jag ägnat åt Korea-stuff. Fasen vad mycket det är som skall fixas. Visum, försäkringar, vaccinationer, intyg, tillgodoräknande, betygskopior och jag vet inte vad. Tror ändå jag börjar få lite koll på läget. Lutar nog åt att läsa masterskurser där borta. Lite nervöst med tanke på att jag bara läst två år här hemma. Men tyligen ska det funka ändå?

Här är lite do's and dont's in korea:

- Lägg aldrig kinapinnarna i maten när du ätit klart. Dom måste alltid ligga vid sidan av tallriken. annars är det ohövligt!

- Fyll aldrig på ditt eget glas när det är tomt. Bordsgrannen skall alltid fylla på det. Och om din egen bordsgranne druckit upp måste du fylla på hans/hennes glas. Med BÅDA händerna (viktigt)!

- När man skålar glasen skall man aldrig hålla glaset högre än den äldsta vid bordet. det är respektlöst!

- Man skall inte använda handgester när man konverserar.

- Börja aldrig äta din mat innan den äldsta personen vid bordet börjar äta.

- Aldrig äta med händerna!

- Ingen fysisk kontakt what so ever! Inte ens en klapp på axeln. Det är inte okej!

- Inte prata i mobil/lyssna på musik på buss/tåg (det stör).

- ALDRIG snyta sig öppet! Det är jättefult.

- Aldrig neka någons gästvänlighet. blir man bjuden på nått/till något event måste man accaptera.

Oh my god... jag kommer ju dö. Förhoppningsvis får man kläm på lite saker efter några veckor.





Dagebs låtval: The Shins - Girl On The Wing


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0